Arnhems waterballet, column door Ben Ratelband

Foto:

Arnhem, 14-10-2011 -Vele Arnhemmers zullen zich de laatste jaren hebben verbaasd over het verkeersbeleid in de stad. Het verkeerscirculatieplan maakt het onmogelijk om veel bestemmingen vlot te bereiken. Dit veroorzaakt ergernis, en kost onnodig veel brandstof en zorgt dus ook voor te veel uitlaatgassen. Het Gele Rijdersplein en de Looierstraat zijn niet meer bereikbaar waardoor ondernemers met hun gezinnen brodeloos zijn geworden.Voor degene die als voetganger tussen Musis en V&D over wil steken is het ook feest. Zonder bovennatuurlijke zintuigen en een balletdiploma is dit een hartinfarctveroorzakende exercitie. Om te beginnen is het onduidelijk of het wel of niet een voetgangersoversteekplaats betreft. Om voetgangers te helpen is er een waarschuwingssignaal met knipperlicht; deze ‘hulp’ gaat echter te pas en te onpas af, en werkt dus eerder verwarrend dan dat het helpt. Op deze oversteekplaats komen van 2 kanten auto’s, van 3 kanten fietsers en scooters, en van 2 kanten bussen… (overigens: bussen remmen niet, maar toeteren….); ronduit onverantwoord.Nu echter hebben we de gerenoveerde Steenstraat; hier kom je niet onbeschadigd doorheen als je geen danser bij Introdans bent. Bijna klakkeloos, lijkt het, wordt het controversiële concept van Hans Monderman uit Ureterp overgenomen, die het idee ‘Shared Space’ realiseerde in plaatsen zoals Drachten, Haren, en Makkinga. Shared Space wil zeggen: gedeelde ruimte, dus auto’s, (brom-)fietsers en voetgangers door elkaar heen.Dat een dergelijk concept in Makkinga werkt…het zal…, maar de Spruitenstraat in Makkinga is niet de Steenstraat in Arnhem. Een tractor en rustig wandelende boer met een sigaar is een ander straatbeeld dan dat van de Steenstraat. De Steenstraat is bedrijvig. Veel voetgangers moeten echter half op straat lopen omdat leuke bankjes de stoep versperren. Als je dat doet loop je het risico dat je een scooter in je nek krijgt omdat die tegenwoordig van twee richtingen mag komen. Deze scooterrijders kunnen daar overigens ook niets aan doen, want die moeten uitwijken voor racende BMW’s. In de Steenstraat en het Spijkerkwartier zijn veel BMW’s en scooters. Kortom: de Spruitenstraat is de Steenstraat niet…

Arnhem, 14-10-2011 -Vele Arnhemmers zullen zich de laatste jaren hebben verbaasd over het verkeersbeleid in de stad. Het verkeerscirculatieplan maakt het onmogelijk om veel bestemmingen vlot te bereiken. Dit veroorzaakt ergernis, en kost onnodig veel brandstof en zorgt dus ook voor te veel uitlaatgassen. Het Gele Rijdersplein en de Looierstraat zijn niet meer bereikbaar waardoor ondernemers met hun gezinnen brodeloos zijn geworden.
Voor degene die als voetganger tussen Musis en V&D over wil steken is het ook feest. Zonder bovennatuurlijke zintuigen en een balletdiploma is dit een hartinfarctveroorzakende exercitie. Om te beginnen is het onduidelijk of het wel of niet een voetgangersoversteekplaats betreft. Om voetgangers te helpen is er een waarschuwingssignaal met knipperlicht; deze ‘hulp’ gaat echter te pas en te onpas af, en werkt dus eerder verwarrend dan dat het helpt. Op deze oversteekplaats komen van 2 kanten auto’s, van 3 kanten fietsers en scooters, en van 2 kanten bussen… (overigens: bussen remmen niet, maar toeteren….); ronduit onverantwoord.
Nu echter hebben we de gerenoveerde Steenstraat; hier kom je niet onbeschadigd doorheen als je geen danser bij Introdans bent. Bijna klakkeloos, lijkt het, wordt het controversiële concept van Hans Monderman uit Ureterp overgenomen, die het idee ‘Shared Space’ realiseerde in plaatsen zoals Drachten, Haren, en Makkinga. Shared Space wil zeggen: gedeelde ruimte, dus auto’s, (brom-)fietsers en voetgangers door elkaar heen.
Dat een dergelijk concept in Makkinga werkt…het zal…, maar de Spruitenstraat in Makkinga is niet de Steenstraat in Arnhem. Een tractor en rustig wandelende boer met een sigaar is een ander straatbeeld dan dat van de Steenstraat. De Steenstraat is bedrijvig. Veel voetgangers moeten echter half op straat lopen omdat leuke bankjes de stoep versperren. Als je dat doet loop je het risico dat je een scooter in je nek krijgt omdat die tegenwoordig van twee richtingen mag komen. Deze scooterrijders kunnen daar overigens ook niets aan doen, want die moeten uitwijken voor racende BMW’s. In de Steenstraat en het Spijkerkwartier zijn veel BMW’s en scooters. Kortom: de Spruitenstraat is de Steenstraat niet…

Toch nog een vrolijke noot voor watersportliefhebbers: de nieuwe bestrating (incl. riool) maakt het nu mogelijk om na een kleine regenbui naast gewoon ballet ook aan waterballet te doen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen