Nieuwe werkwijze schulddienstverlening

Oorzaken van schulden centraal, in plaats van schuld zelfArnhem introduceert een nieuwe werkwijze op het gebied van schulddienstverlening. Kern van de nieuwe werkwijze is dat de aandacht wordt verlegd van het ‘schuldenvrij maken van de schuldenaar’ naar de schuldenaar zelf. Vaak zijn schulden een gevolg van onderliggende problemen en juist daar wil het college van burgemeester en wethouders iets aan doen. Via een zogenaamd zeven stappen plan wordt per persoon bepaald welk stappen en hulpmiddelen nodig zijn.

Oorzaken van schulden centraal, in plaats van schuld zelf
Arnhem introduceert een nieuwe werkwijze op het gebied van schulddienstverlening. Kern van de nieuwe werkwijze is dat de aandacht wordt verlegd van het ‘schuldenvrij maken van de schuldenaar’ naar de schuldenaar zelf. Vaak zijn schulden een gevolg van onderliggende problemen en juist daar wil het college van burgemeester en wethouders iets aan doen. Via een zogenaamd zeven stappen plan wordt per persoon bepaald welk stappen en hulpmiddelen nodig zijn.

Verantwoordelijk wethouder Michiel van Wessem: “Met deze nieuwe aanpak willen we vooral de oorzaak van schulden aanpakken. Dat betekent dat we extra investeren in het begin van een traject. Als we weten waardoor iemand schulden maakt, moeten we die oorzaak aanpakken in plaats van ons uitsluitend te richten op het wegwerken van de schuld. Door deze nieuwe aanpak stellen we mensen zelf in staat om hun financiën op orde te krijgen, in plaats van dat de gemeent het voor ze doet. Bovendien is de kans dat ze terugvallen in een schuldsituatie kleiner.”

Aanleiding
De aanleiding om een nieuwe werkwijze te introduceren is tweeledig. Enerzijds bereidt de gemeente zich hiermee voor op nieuwe landelijke wetgeving op dit gebied. Anderzijds is de gemeente van mening dat er ondanks de goede resultaten die zij op dit gebied boekt, er nog veel winst is te behalen op het gebied van effectiviteit en efficiency. Dat Arnhem het goed doet blijkt uit het feit dat in tegenstelling tot de landelijke trend, waar sprake is van een stijging op het gebied van aanvragen van schulddienstverlening, het aantal aanvragen hier al enige jaren stabiel is. Gemiddeld komen per jaar zo’n 1000 aanvragen binnen. Ook is het gelukt om de wachtlijsten die er waren weg te werken.

7 stappen
Belangrijk element in het nieuwe beleid is dat de lat ligt niet standaard ligt op ‘schuldenvrij’, maar op dat wat haalbaar is. Het voorkomen van een huisuitzetting of stabilisatie van de financiële problemen (betaling van de belangrijkste vaste lasten) kan het maximaal haalbare zijn. Kern van de aanpak vormt de schulddienstverleningsladder die bestaat uit zeven stappen, die de cliënt gaat zetten om:
– minimale financiële stabiliteit te bereiken en eventuele bedreigingen (o.a. huisuitzetting) weg te nemen;
– het financiële probleem aan te pakken (inzetten op vermindering uitgaven en vergroten inkomsten);
– te ervaren en te laten zien dat de situatie stabiel kan blijven.

Vangnet
Voor klanten die niet volledig in staat zijn om financieel zelfstandig te worden, blijft gelden dat zij in aanmerking komen voor een passende vorm van ondersteuning. Bijvoorbeeld betaling van de belangrijkste vaste lasten.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen